קישור ל- goto facebook page
היום 28.04.2024, 15:43. באתר "מילים" 653 פוסטים ובהם 820,653 מילים. { לשם השוואה: לפי ה'ויקיפדיה' בתנ"ך כולו יש 306,757 מילים...}
קטגוריות
  • אין קטגוריות


[02] לודז’ – היא עצמה

27 ביולי, 2010

 

קישור-ישיר

 

 

2 – היא עצמה

שמה של העיר – לודז’ – הברה צורמנית משהו – שדרכי הכתיבה שלה שונות ואף משונות – אינו מצליח להתגלגל על הלשון באותה טבעיות ובאותה זרימה שארתור רובינשטיין – הפסנתרן הדגול, אחד מבניה המפורסמים של לודז’  !  מפיק מאצבעותיו – מאזורקה של שופין.

את שמה המוזר שאבה לודז’  ממימיו של הנהר לודקה על גדתו התישבו המתיישבים הראשונים שהגיעו למקום עוד במאה ה 14. לודקה בשפה הפולנית היא גם סירת משוט קטנה – שיתכן ושימשה את המתיישבים שהתיישבו כאן לראשונה לדיג במימי הנהר.

כך או כך, סירה זו הפכה והיתה לסמלה של העיר, סמל המופיע כבר במטבע מהמאה ה 16
העיר לודג’ נכללה, מאז קונגרס וינה ב 1815 – במסגרת  “ממלכת פולין”. בקונגרס זה שכינסו המנצחות – לאחר מפלתו של נפוליאון – הן חילקו בינהן את אירופה: פולין זכתה במעין אוטונומיה – היא נקראה “ממלכת פולין” – או “פולין הקונגרסאית” אך בפועל נשלטה על ידי בית המלוכה של הצארים הרוסיים , ותחת שלטון זה תישאר עד למלחמת העולם הראשונה.

בתחריט זה  משנת 1812 נראית לודז’ – לודז’יה בלטינית –   כעיירה קטנה , שבתיה הצנועים סמוכים  לנהר הלודקה. –מספר תושביה לא עלה אז על כמה מאות. לפי הכתובים, באותה עת, נמצאו בה כבר כ 50 יהודים
המפנה בתולדותיה – שיהפוך אותה לאחר מכן לשם דבר – יחל לאחר שנת 1820 כאשר הוכרזה על ידי השלטונות לעיר המיועדת לפיתוח תעשיה; יזמים גרמניים זריזים – החלו מפתחים בה את תעשיית הטכסטיל – הידוע בהם היה לודויג גאייר אשר הקים בה את מפעל הטכסטיל הראשון. בשנת 1832 הכניס חידוש מרחיק לכת למפעלו – הוא הכניס לשימוש לראשונה בלודז’ את מנוע הקיטור – מכאן ואילך – המעשנות תהפכנה לאיקון בקו הרקיע של העיר לודז’ ;

מתחריטים משנת 1853יכולים אנו לראות את בתי חרושת שהיו אז בעיר – והארובות – הפולטות על העיר את הפיח  – נראות כבר אז – ולא רק במפעלו של לודויג גאייר ;
החלטת הצאר משנת 1850 על הורדת כל המכסים בין העיר לודז’ ובין שאר חלקי האימפריה הרוסית –  מזניקה את התעשיה בה – לודז’ לנס כלכלי – אבן שואבת לרבבות אנשים שינהרו אליה –  בדומה למה שכונה בארה”ב באותן שנים ממש – “הבהלה לזהב” ;
THE RUSH FOR GOLD

 

במחצית המאה ה 19 תקופה המסמנת את תחילתו של התהליך חיו בלודז’ כשלושים אלף תושבים – כעשרה אחוז מהם –  כשלושת אלפים  – היו יהודים  ! כעבור כחמישים שנה – בסוף המאה התשע-עשרה , כאשר לודז’ כבר תהיה ללא ספק עיר התעשיה הגדולה והבולטת בפולין עד שיצמידו אליה את התואר “מאנצ’סטר של פולין”  – אז, יזנק מספר תושביה לכדי 300,000 כאשר היהודים, שמספרם כ  100,000  – מהווים כשליש מאוכלוסייתה.

באותן שנים – שנות הנהירה הגדולה ללודז’ – הגיעו אליה  גם ראשוני משפחתנו – ככל הנראה הדור הראשון של בני משפחתנו בלודז’. הם הגיעו מעיירות שבסביבתה של לודז’ , כמו קאליש ול’וצל’אבק או גאבין שליד פלוצק .

איני יודע אם עזבו את מקומותיהם הקודמים משום שנחדפו ונדחקו מהם – או משום שנמשכו והופנטו  אל  לודז’ המתעוררת וההופכת למטרופולין של תעשיה מודרנית. דבר אחד ברור: הם הגיעו ללודז’,  תקעו בה יתד, נטו בה את אוהלם, בנו את ביתם, הקימו  בה את משפחתם, הולידו את ילדיהם, עבדו, התפרנסו השתרשו וחיו בה  – עד שהלכו, בדרך כל בשר,  ונפטרו לבית עולמם.

בית הקברות ברחוב בראצ’קה BRACKA   הוא בית הקברות היהודי השני בלודז’ . הוא נחנך בשנת 1882.  הוא נחשב לבית הקברות היהודי הגדול באירופה.  זהו מקום קבורתם של כרבע מיליון נפטרים !
המסייר בו יכול להבחין באבנים הפשוטות על מקום מנוחתם של פשוטי-עם  ; לצד מצבות מרשימות של גבירים  – ואחוזות קבר מפוארות של נישאים.

 

 

___________________________

[00] לודז’ – Lodz : # דף-ראשי – לסירטוני לודז’ 

___________________________

01.    לודז’ – עיר ואם – הגניזה

02.    לודז’ – היא עצמה

03.    לודז’ – ראשונים

04.    לודז’ – פוזננסקי – החלום

05.    לודז’ ורובינשטיין

06.    לודז’ – האדמה המובטחת

07.    לודז’ – הצד של קאראפקא

08.    לודז’ – הצד של שאטטאן

09.    לודז’ – המהר”שש”ק – אבן דרך, אבני זכרון

10.  משוטטן לפרנקפורט

11.  לודז’-הצד של הרצברג -חלק ראשון

12. לודז’-הצד של הרצברג -חלק שני 

13.  לודז’-מסע-לב-הר אל -Herzberg-Elster והיינריך פון קלייסט

14. לודז’-מסע-לב-הר אל -Herzberg-Am-Harz והיינריך היינה 

 

 

_____________

 

המשך יבוא…..

 

תרום תרומתכם תתקבל בתודה ובהערכה

תרומה צנועה שלכם, תהא עבורנו אות וסימן, כי ה"מילים" שלנו שיצאו מן הלב והושקעו בהבאתם מאמצים רבים, ושעות עבודה רבות הגיעו ונגעו לליבכם - וכי עמלנו ומאמצינו נשאו פרי ולא היו לשווא ועל כך תבואו על הברכה.

Be Sociable, Share!

תגיות: , , ,

אין תגובות

כתיבת תגובה

Google Translator
Font Controller

+(reset)-

…….[ צ ו ה ר ]…….
מבט אחר; אפשרויות שונות ; תובנות נוגדות ; הערות מועילות; הארות בונות; מחשבות בלתי-מסורקות; אסוציאציות חתרניות; ועוד...ועוד....