3. בלה ברטוק : טירתו של כחול הזקן – שבע הדלתות
13 בדצמבר, 2010לאחר הפתיחה תחל מסכת הדלתות
הדלת הראשונה – חדר העינויים
יודית מקישה על הדלת הראשונה ושומעת אנחה כבדה המזכירה לה רוח.
עם המפתח שנותן לה כחול הזקן היא פותחת את הדלת הראשונה – ובהפתחה פורץ דרכה אור אדום
[ בארטוק מאפיין צבע זה בטרמולו של הכינורות , וארפג’יו של חלילים ]
זהו חדר העינויים, ויודית מבחינה כי הקירות לחים מדם. אך היא אינה מפחדת.
יודית אינה מסתפקת בדלת הראשונה שפתחה. היא ממשיכה ומתכוונת להמשיך ולפתוח גם דלתות נוספות.
הדלת השניה – חדר הנשק
אור בצבע הברונזה [ המאופיין בסולו של חצוצרה, וטרילים של מיתרים ] בוקעים ממחסן הנשק:
הדלת השלישית – חדר האוצר
אור זהוב [ מאופיין בכינור סולו , שלוש חצוצרות ] בוקע מחדר האוצר.
מחדר זה היא נוטלת גלימה מעוטרת באבנים טובות וכתר:
הדלת הרביעית – חצר הגן
אור כחלחל [ מאופיין בגליסאנדו בנבל, טרמולו במיתרים וסולו של קרן ] בוקע בהפתח הדלת הרביעית וגן מוסתר נגלה לעיניה של יודית.
הדלת החמישית – ממלכתו של כחול הזקן
אור מהמם לבן [ המאופיין בתזמורת מלאה ועוגב ] מסנוור אותה כאשר היא פותחת את הדלת החמישית המוליכה לממלכתו של כחול הזקן.
יודית מבחינה בכל מקום בסימני דם: על כלי נשק בחדר הנשק, על האבנים הטובות והגלימה בחדר האוצר, על הפרחים בגן, אפילו בצבעי העננים מעל הממלכה כולה.
הדלת השישית השישית – אגם הדמעות
כחול הזקן מפציר בה להפסיק את מסע החשיפה והחקר שהיא עורכת בפתיחת הדלתות ואף מזהיר אותה מתוצאותיו. אך יודית עיקשת בדעתה. היא אינה נשמעת לאזהרתו של כחול הזקן ופותחת את הדלת השישית [ נבל, ארפגיו בקלרינטים] כאשר היא שואלת את כחול הזקן מה משמעותם של המים מאחור הוא משיב לה זהו “אגם הדמעות”.
הוא מנסה להניא אותה מהמשך דרכה ולמנוע ממנה לפתוח את הדלת האחרונה [ השביעית ] הוא מחבק אותה במחוות אהבה. סקרנותה גוברת היא ממשיכה בחקירתה ושואלת האם אהב נשים אחרות לפניה. כאשר הוא מנסה להתחמק מתשובה היא מתעקשת כי יתן לה את המפתח השביעי כדי שתוכל לחשוף מה מסתירה הדלת השביעית.
כאשר הוא מוסר לה את המפתח אך יחד עם זאת מזהיר אותה כי כאשר תפתח הדלת, היא תגלה את נשותיו הקודמות.
הדלת השביעית
יודית פותחת את הדלת השביעית ובה בעת הדלתות החמישית והשישית נסגרות באחת.
באותו זמן האור באולם מתבהר ושלוש נשים יפות נראות .
כחול הזקן כורע ברך לפניהן ומבטיח להן שהן לא נשכחו ואפילו יודית מלאת יראת כבוד מפני יופיין.
באשתו הראשונה הוא רואה את הבוקר של חייו [ כלומר נעוריו ]
באשה השניה הוא רואה את צהרי חייו
ובשלישית את ערב [ ערוב…] חייו.
אחת לאחת הן נעלמות מבעד לדלת ואז ננעלת הדלת הרביעית.
כחול הזקן מתוודה בפני יודית כי היא “היפה מכולן” וכי היא הלילה של חייו – ואחריה מצפה לו רק אפלת הנצח.
כחול הזקן צועד לעבר הדלת השלישית כמבקש לקחת את הכתר – הדלת תיסגר אך הכתר יונח על ראשה של יודית.
יודית חוזרת להביט בו – ואז נבלעת בדלת השביעית הננעלת אחריה:
כחול הזקן נותר…בודד בטירתו.
המסך יורד.
__________________________
1. בלה בארטוק: טירתו של כחול הזקן – רקע
2. בלה בארטוק: טירתו של כחול הזקן – “הפרולוג”
3. בלה בארטוק: טירתו של כחול הזקן – שבע הדלתות
4. בלה בארטוק: טירתו של כחול הזקן – על הבמה באופרה בתל-אביב
תרומה צנועה שלכם, תהא עבורנו אות וסימן, כי ה"מילים" שלנו שיצאו מן הלב והושקעו בהבאתם מאמצים רבים, ושעות עבודה רבות הגיעו ונגעו לליבכם - וכי עמלנו ומאמצינו נשאו פרי ולא היו לשווא ועל כך תבואו על הברכה.