קישור ל- goto facebook page
היום 16.04.2024, 09:53. באתר "מילים" 652 פוסטים ובהם 820,342 מילים. { לשם השוואה: לפי ה'ויקיפדיה' בתנ"ך כולו יש 306,757 מילים...}
קטגוריות
  • אין קטגוריות


יומן-פטרבורג [12] מחאת הספינקסים

5 ביולי, 2012

ספינקס המחאה כנגד הטרור הפוליטי ברציף על שם רובספייר

הסיור האחרון שערכתי במהלך מסע זה בסט. פטרבורג הוליך אותי למזח הקרוי על שמו של המהפכן הצרפתי שנודע כמי שהכניס את הטרור הפוליטי למעש של המהפכה הצרפתית הגדולה.

המזח על שם רובספייר מול חומות כלא קרסטי הנודע לשמצה

מענין מה הביא את פרנסיה של סט. פטרסבורג, ערש המהפכה הרוסית הגדולה, לבחור מיקום זה ולקרוא לו על שמו של מחולל הטירור הרצחני של הגילוטינה לחיסול יריבים פוליטיים בהמלך המהפכה הצרפתית.

וכל כך כיוון שכלא קרסני – משמע “הצלבים”, על שם שני המבנים העיקריים שלו בצורת צלב, המאכלסים כעשרת אלפים עצורים הממתינים למשפטם, כלא ששימש למאסרם של מתנגדים פוליטייים מימי הצאר ועד ימי המהפכה בהנהגת ולדימיר איליץ לנין, שאחד ממקורביו, לב טרוצקי, היה אחד האסירים שבילה זמן מסויים בים חומותיו.

 

כלא קרסטי=הצלבים מבט ממעוף המטוס

 במעין מבוא למחזור שיריה  “רקוויאם” של אנה אחמטובה מופיעים הדברים הבאים:

“בימים האיומים של היז’ובשצ’ינה עשיתי שבעה-עשר חודש בתורים ליד בתי הכלא של לנינגרד.

פעם אחת זיהה אותי מישהו. ואז האשה כחולת העיניים שעמדה מאחורי, אשר לא שמעה כמובן את שמי מעולם,נתנערה מקפאון-החושים שהיה נחלת כולנו, ושאלתני מפה לאוזן (הכל דברו שם בלחש )”

“התוכלי לתאר זאת ?”

ואני אמרתי:

“אוכל”

ואז דבר-מה כעין חיוך ריצד במה שהיו פעם פניה“.

ואכן את תגובה לתקופת הדיכוי הפוליטי ששרר בברית המועצות, הביאה לביטוי חריף במחזור שיריה “רקוויאם”

ולכבודה הוקם בכיכר הקטנה, שמן העבר השני של נהר הניבה, אנדרטה לזכרה של אנה אחמטובה:

האנדרטה לזכרה של המשוררת אנה אחמטובה מול כלא קרסטי

האנדרטה לכבודה של אנה אחמטובה

 

בשנת 1991 הוצבו במזח רובספייר שמול כלא קרסני –  שני ספינקסים – כמעין התכתבות עם שני הספינקסים שעל גדת הניבה שליד האקדמיה לאומנויות יפות – אלא שכאן הספינקסים אינם שותקים אלא מוחים מחאתם האילמת כנגד הטרור הפוליטי שבית הכלא קרסטי שמעבר לנהר, סימל אותו לאורך רוב ימי השלטון הסובייטי בלנינגרד.

הספינקס שמחצית פניו כפני הגולגולת...

 

 

תרום תרומתכם תתקבל בתודה ובהערכה

תרומה צנועה שלכם, תהא עבורנו אות וסימן, כי ה"מילים" שלנו שיצאו מן הלב והושקעו בהבאתם מאמצים רבים, ושעות עבודה רבות הגיעו ונגעו לליבכם - וכי עמלנו ומאמצינו נשאו פרי ולא היו לשווא ועל כך תבואו על הברכה.

Be Sociable, Share!

2 תגובות

כתיבת תגובה

Google Translator
Font Controller

+(reset)-

…….[ צ ו ה ר ]…….
מבט אחר; אפשרויות שונות ; תובנות נוגדות ; הערות מועילות; הארות בונות; מחשבות בלתי-מסורקות; אסוציאציות חתרניות; ועוד...ועוד....