קישור ל- goto facebook page
היום 19.03.2024, 13:20. באתר "מילים" 652 פוסטים ובהם 820,289 מילים. { לשם השוואה: לפי ה'ויקיפדיה' בתנ"ך כולו יש 306,757 מילים...}
קטגוריות
  • אין קטגוריות


[6.1] ס.יזהר / ניצה בן-ארי : “סיפור חיים” חלק ב’

15 בדצמבר, 2017

.

ס. יזהר – “ספור חיים חלק ב’ 

 

אפתח בסיפור אישי קטן.

ביום 14.5.2017, התקיים בסמינר לוינסקי בתל-אביב, טקס חלוקת פרס על שם ס. יזהר “לחקר הספרות העברית והוראתה לשנת 2017” – וכאוהבו של הסופר שעל שמו נקרא הפרס שמחתי להיות בקהל שנכח בטקס.

הטקס נערך בחסות משפחת יזהר סמילנסקי, ובקהל ישבו גם בני המשפחה:

משפחת יזהר סמילנסקי – מימין: פרופ’ ניצה בן-ארי ובעלה ישראל סמילנסקי 

בין שאר הדברים שהושמעו בטקס הצנוע והמכובד, נהניתי לשמוע את הרצאתה התמציתית של פרופ’ ניצה בן-ארי: “מה בין ביאוגרפיה לספרות” נושא, שעלי הודות, מעסיק אותי מאוד, ודפים בין-תחומיים אלה, המכונסים באתר “מילים” משמשים לי במה לקריאות והרהורים ביצירות שונות שלבי נוהה אחריהן, מסיבה זו או אחרת, ובהן הבעתי את התייחסותי לקשרים וההקשרים שבין היצירה הספרותית [ ולא רק הספרותית ] ובין נסיבות חייו של מי שכתב אותה.

אודה ולא אבוש:  אני חש צורך [ בלתי מוסבר דיו – אף לי עצמי ] לנסות ולגלות ו”לחשוף” את הקשרים והארמזים שבין המספר ובין המסופר.

 

פרופ’ ניצה בן-אריה בטקס חלוקת פרסי ס. יזהר (14.5.2017)

ובין הסופרים המשמשים “טרף” ליצר בלתי מוסבר זה שלי נמצא גם ס. יזהר הסופר, הוא יזהר סמילנסקי האדם. הרשימות שפרסמתי באתר “מילים” הדנות ביצירתו ובהן  “נגיעות” של אותו דחף-לאו-בר-כיבוש, תוך שאני מפר ביודעין ואולי אפילו ברגל גסה את הדברים שס. יזהר עצמו כתב ולהם הטיף.

למען הקיצור ארשה לעצמי לצטט מתוך ספרה של המבקרת נורית גוברין שכתבה: 

 

“ספק אם ס . יזהר היה אוהב את נושא מאמרי . הוא היה מתנגד חריף לתפיסה שסיפור יכול “לשקף” מציאות , וטען כל ימיו , שהספרות היא עולם בפני עצמו , וכי אין לשפוט את הבית על פי “האבנים שהגיעו מן המחצבה . המחצבה היא הכרחית , אבל הבית צריך להיות נדון לפי מבנהו , לפי תזמורו ולפי היותו . אחר כך , האבנים והחומרים אינם משנים ‘ 1 [ הדברים המודגשים בקו תחתון – הם ציטוט מדברי ס. יזהר עצמו – ו’ ] (( נורית גוברין – קריאת הדורות ספרות עברית במעגליה בעמוד 25))

ובהערה מספר 1 מפנה נורית גוברין לרשימה של איזכורים בהם הביע ס. יזהר את דעתו.

“הערות . 1

אריאנה מלמד , “קץ , “השתיקה מוסף חדשות , ח’ באדר ב’ תשנ”ב , ( 13 . 3 . 1992 ) עמ’ . 11-6 התבטאויות ברוח זו , רבות מאוד בספריו העיוניים של ס . יזהר , במסותיו ובהרצאותיו . ל”אני מאמין” זה הוקדש ספרו בן שני הכרכים : לקרוא סיפור , הוצאת ספרית אפקים – עם עובד , תשמ”ב . 1982 / ובמאמרים רבים אחריו , כגון “סיפור אינו , “משקף מעריב . ספרות . אמנות . ביקורת , ב’ באייר תשמ”ג . ( 15 . 4 . 1983 ) וכן “תשוחרר , “ההומניסטיקה ידיעות אחרונות , כ”ח בחשוון תשנ”ד , ( 12 . 11 . 1993 ) עמ’ . 33 ; 31 השקפותיו אלה זכו לביטוי חד ומרוכז במיוחד בספרו סיפור אינו , הוצאת הקיבוץ המאוחד , תשמ”ד . 1983 / “

 

והנה למרות זאת, מרבים לדוש בחייו הפרטיים של הסופר ס. יזהר כשם שגם סופרים ומשוררים אחרים נדונו לאותה “גזרה” שקוראים ואף מבקרים מקצועיים, מנסים להתחקות אחר אורחות חייהם ועלילותיהם כדי להסיק מכך לכאן או לכאן על היצירות פרי עטם של הסופרים.

כלומר – למרות הקריאה לא לחזור למחצבה ממנה חצב הסופר את האבנים בהן השתמש לבנין יצירתו – מרבים לעשות כך.

ואכן, הכרך הראשון של “סיפור חיים” שפרסמה ניצה בן-ארי בשנת 2013 סייע לרבים, ולא אכחיש כי גם לי עצמי, להבין טוב יותר את יצירתו המוקדמת של ס. יזהר.

“המוקדמת” ציינתי כיוון שהכרך הראשון של “ספור חיים” מסתיים [ או מוטב לאמר “נקטע” ] עם פרסום סיפורו של ס. יזהר “אפרים חוזר לאספסת” בשנת 1938.

ויזהר הוסיף לחיות ולכתוב ולשתוק ולחזור ולכתוב עוד כ 68 שנים !

וכאן, מגיע הסיפור האישי הקטן שלי לסופו: באותו טקס של חלוקת פרס על שם ס. יזהר, פגשתי את ישראל סמילנסקי [ עימו התכתבתי מעל גבי מדור התגובות בכמה וכמה פוסטים באתר “מילים” ] והוא סיפר לי כי חלקו השני של הספר – “ספור חיים” נמצא כבר בשלבי עריכה ועתיד לראות אור בקרוב.

היה זה כאמור ביום 14.5.2017, ועתה כעבור כמחצית השנה, בה ציפיתי בכליון עיניים להוצאתו לאור, והנה הבוקר, גיליתי מעל דפי העתונות כי “ספור חיים” -חלק ב’ ” יצא לאור – הזדרזתי לחנות הספרים הקרובה ורכשתי אותו ושמחתי להציבו במקום של כבוד – כראוי לו בסלון ביתי.

 

ס. יזהר – “ספור חיים חלק ב’ במקום של כבוד בסלון ביתי – 15.12.2017 

 

אך הסקרנות, לא השאירה את הספר לזמן רב ב”תצוגה” ועד מהרה התחלתי לקרוא בו:

 

עיון ראשון ב”ספור חיים” חלק ב’ – 15.12.2017

 

ומה שמחתי לגלות כי הספר נפתח ב“סוד הגימל” – היא האות ג’ שהיתה תלויה מעל “כתב היד של זבובים” שבו כתב יזהר את סיפורו “אפרים חוזר לאספסת”

 

כתב היד של “אפרים חוזר לאספסת”

 

מאחרי אותה ג’ הסתתרה גליליה קטינקא – שנישאה לאחר : גיורא בן יהודה ולימים התגרשה ממנו וחזרה ונישאה לבמאי גרשון פלוטקין:

גליליה קטינקא וגיורא בן יהודה

וס. יזהר נשא בשנת 1941 את נעמי וולמן לאשה וכך חיו עד לפטירתו בשנת 2006  והוא כבן 90 שנה !

וג. – האם המשיכה להיות אותה “פלונית גאיונה” ## ו“אלילה רחוקה”, אליה המשיכו להוביל הגעגועים ?

לפרשה זו הקדשתי שניים מהפוסטים שפרסמתי בשעתו באתר “מילים”

[11] ס. יזהר – בין האספסת לפרדס – ‘אפרים חוזר לאספסת’ {החורשה בגבעה}

[12] ס.יזהר – “שולה” כ idée fixe – {“מלקומיה יפהפיה”}

ועתה אני סקרן לדעת מה היה לאחר מכן, “ולהיכן הובילו הגעגועים” והגולשים מוזמנים לקרוא את המשכו של אותו סיפור שנקטע בשנת 1938 – ובידיו עתה הזדמנות ללמוד ממקור ראשון ומהימן, על חייו ויצירתו של הסופר ס. יזהר והאדם יזהר סמילנסקי לארכן של כמעט 68 שנה המפורטים בספר האוחז 831 עמודים !

 זהו “סיפור חיים” מרתק המסתמך על מסמכים רבים וידע עצום שאחד המקורות לו הוא, מטבעו של דבר, מי שחי תקופה רבה בביתו של יזהר סמילנסקי, הוא בנו בכורו ישראל.

ותשומת הלב למה שכתבה ניצה בן-ארי, שבפרק ה”תודות” בעמוד 822 ציינה :

“ובראש וראשונה לבעלי, ישראל, הלוא הוא לולי, שבלי אהבתו, עזרתו ותמיכתו, ספר זה, ובעיקר הכרך השני, לא היה רואה אור. הוא היה מקור לא אכזב לידע ולהבנה, הוא דן אתי לעומק בכל סוגיה. ובעיקר – הוא תמך בי ללא סייג בכל התלבטויותי לאורך כל הדרך”.

 

שיתוף הפעולה בין ניצה בן-ארי וישראל סמילנסקי בהנצחת דמותו ופעלו של ס. יזהר – אינו סוד ואף בכנס השפה העברית “לשון ראשון” שהתקיים בראשון לציון ביום 24.1.2017 עלו שניהם כאחד לבמה והקריאו קטעים מיצירותיו:

ניצה בן-ארי וישראל סמילנסקי בכנס “לשון ראשון”

מדגימים את “מגוון העברית היזהרית” 

 

 

 

עתה כשהספר בידי, מתחיל עבורי מסע ארוך של טיפוס על ההר הגבוה ורב העובדות והפרטים – בספר ס. יזהר “סיפור חיים” חלק ב’ –  ואני מאמין כי אמצא בו פרטים שיסייעו בידי להבין טוב יותר את יצירותיו המיוחדות ומורכבות ורבות הקסם של ס. יזהר – חומר שאני מקוה יסייע בידי להמשיך ולכתוב על סופר זה , החשוב, המיוחד והבכיר והאהוב עלי מבין הסופרים העבריים.

 

 

 

.

 

 

_________________________________________

פוסטים על כמה מיצירותיו של ס. יזהר

_________________________________________

 

[1.1] ס. יזהר בין האספסת לפרדס – “אפרים חוזר לאספסת” [החורשה בגבעה]

[2.1] ס. יזהר והמוזיקה – חירבת מחאז / {ימי צקלג}

[3.1] ס. יזהר והמוזיקה –  קופסה נודפת לועזות [ “חבקוק” ]  

[3.2] ס. יזהר והמוזיקה – מקדמה – [“חבקוק” , “גילוי אליהו”  

[3.3] ס. יזהר איזכור ידידיה חבקין – בשניים מסיפוריו

חרלמוב

[4.1] ס. יזהר והמוזיקה – שירת הפוסהרמוניק [“חרלמוב” {צדדיים}

[4.2] . יזהר והמוזיקה – בין סיפור לממואר [“חרלמוב” – צדדיים ]  

[4.3] ס. יזהר והמוזיקה – המורה חרלמוב והידיד חבקין / ‘חרלמוב’ {צדדיים}

[4.4] . יזהר והמוזיקה – בין “כאן” ו”שם”  [“גילה” – צדדיים ] 

גילה

[4.5] מס. יזהר להיינריך היינה וה Der Doppltganger 

[4.6] מס. יזהר לפרנץ שוברט וה Der Doppltganger

[5.7] ס. יזהר והמוזיקה – סרנדה של שוברט ל”גילה” [צדדיים]

 

[5.1] ס. יזהר “שולה”  כ idée fixe  – [ “מלקומיה יפהפיה” ] 

[5.18.10] בין ה”כן”  של ס. יזהר ל “yes” של ג’ימס ג’ויס  – [“מלקומיה יפהפיה”] [ יוליסס]

[5.2] ס. יזהר / ניצה בן-ארי : הערות שוליות להערת שוליים ל”מלקומיה יפהפיה”

[6.1] ס. יזהר / ניצה בן-ארי :  “סיפור חיים” חלק ב’ 

 

 

 

המשך יבוא…..

 

.

 

תרום תרומתכם תתקבל בתודה ובהערכה

תרומה צנועה שלכם, תהא עבורנו אות וסימן, כי ה"מילים" שלנו שיצאו מן הלב והושקעו בהבאתם מאמצים רבים, ושעות עבודה רבות הגיעו ונגעו לליבכם - וכי עמלנו ומאמצינו נשאו פרי ולא היו לשווא ועל כך תבואו על הברכה.

Be Sociable, Share!

תגיות:

אין תגובות

כתיבת תגובה

Google Translator
Font Controller

+(reset)-

…….[ צ ו ה ר ]…….
מבט אחר; אפשרויות שונות ; תובנות נוגדות ; הערות מועילות; הארות בונות; מחשבות בלתי-מסורקות; אסוציאציות חתרניות; ועוד...ועוד....