קישור ל- goto facebook page
היום 28.03.2024, 13:29. באתר "מילים" 652 פוסטים ובהם 820,307 מילים. { לשם השוואה: לפי ה'ויקיפדיה' בתנ"ך כולו יש 306,757 מילים...}
קטגוריות
  • אין קטגוריות


[08] לודז’ – הצד של שאטטאן

27 ביולי, 2010

 

קישור-ישיר

 

 

 

8.   הצד של שאטטאן

  The side of Szatan 

 

 

“הצד של שאטטאן” הוא הצד של אימי.

היה זה שם משפחתה.

בימי ילדותי, לא ייחסתי, כשאר הילדים, לשם המשפחה כל חשיבות.

גם בנעורי, כשמילים ומושגים מורכבים יותר החלו לתפוס מקומם בתודעתי, וכבר יכולתי להבין ש”שאטטאן” בפולנית משמע “שטן” –לא  נתתי דעתי על משמעות השם ואף לא על הקשר או הקישור בין השם ובין האסוציאציה העולה בדמיון.

בתצלום זה נראית אימי במהלך ביקור שערכה בשנת 1966 עומדת על קברו של סבה [ אביו של אביה ] ר’ הירש שאטטאן ז”ל שנפטר בשנת 1920;

מצבתו, ראויה ומכובדת, נמצאת בבית הקברות היהודי בלודז’, וגלויה לעין לקוראי פולנית.

הכיתוב העברי בנוסח רבני מובהק, שנחקק על קברו אינו משתלב כלל ועיקר – בשובל האסוציאציות השליליות המשתרך אחר שמו של ה”שטן” במקורותינו.

 איש ישר והולך תמים

אינו תואם לדברים המופיעים בספר במדבר כב

וַיִּחַר אַף אֱלֹהִים כִּי הוֹלֵךְ הוּא

וַיִּתְיַצֵּב מַלְאַךְ יְהוָה בַּדֶּרֶךְ לְשָׂטָן לוֹ

 

      ומי שנאמר עליו כי הוא:

אהוב לה’ ולבריות

רחוק הוא מהדברים שאנו קוראים ב: מלכים א’

וַיָּקֶם יְהוָה שָׂטָן לִשְׁלֹמֹה

אֵת הֲדַד הָאֲדֹמִי

מִזֶּרַע הַמֶּלֶךְ הוּא בֶּאֱדוֹם:

 

      ומי שנחקק על מצבתו:

רודף מצוות ירא ה’

אינו מתאים – לדמות של המקטרג המופיע ב איוב פרק ב

וַיֵּצֵא הַשָּׂטָן מֵאֵת פְּנֵי יְהֹוָה

וַיַּךְ אֶת אִיּוֹב בִּשְׁחִין רָע

מִכַּף רַגְלוֹ וְעַד קָדְקֳדוֹ:

         ואם נכבד היה ויקר רוח ואף “מורה הדור”

ודאי הוא שהמופיע בתלמוד בבלי :

מסכת בבא בתרא דף טז עמוד א

הוא שטן

הוא יצר הרע

הוא מלאך המות.

 

– אינו חל עליו.

 גם אביה, של אימי,  חיל-מאייר שנולד בלודז’ ביום 18 למרץ 1889 נולד כשאטאן, כפי שעולה מתעודת הלידה שנשמרה בגניזה המשפחתית.

ושם בגניזתה מצאתי גם את תעודת הלידה שלה בה נרשם שמה כמלה שאטאן.

היא מעולם לא התכחשה לשם משפחתה – ואף לאחר שנישאה לאבי, עמדה על כך כי בתעודת ה PHD שקיבלה מאוניברסיטת לודז’ – כדוקטור ללימודים מתמטיים-במדעי הטבע בתחום הביולוגיה ביום 8 למאי 1949 קראה לעצמה “מלה שאטן-הרצברג”.

לאחר שנפטרה, ומגירות גניזתה הסמויה, נפתחו לעיני, גיליתי כי בכל זאת נושא שם משפחתה הטריד אותה. בין ניירותיה גיליתי כי ביום 18 באפריל 1993 פנתה וסרה לבית התפוצות בתל אביב וקיבלה שם תדפיס ובו הסבר מלומד מבית מדרשו של המוסד המכובד על משמעות השם “שאטאן”

עד שהלכה לעולמה כ 12 שנה לאחר מכן, לא שוחחה עימנו על ה”גושפנה” הרשמית של בית התפוצות, שהסביר לה כי משמעות השם שאטאן – היא שטן, והוא ניתן לחברים לא מקובלים ודחויים בקהילתם או לכאלה, שנאלצו להסתפק בשם בזוי שכזה, כיוון שלא יכולים היו לממן רכישת שם משפחה מכובד יותר.

באחד הימים, ממבלי ליידע אותנו ערכה לעצמה מעין רשימת טיוטה של עץ משפחתה: ובו רשמה את רשימת ילדיהם של הרש שאטאן אותו סב שעל קברו עלתה אשתו חנה לבית פשדגורסקה, שפרטים נוספים עלי ועל משפחתה לא הגיעו לידיעתי

מעץ משפחתי זה ניתן ללמוד כי להירש שאטטן ולאשתו נולדו 10 ילדים כאשר אביה – חיל-מאייר שאטאן היה הבן התשיעי במספר.

כל שנותר למשפחתנו מהם הוא רישום שמותיהם באותה טיוטה שהכינה אימי – ותצלומי כמה מצבות קבר שנותרו אחרי 3 מן הילדים הללו – דודיה של אימי:

אין בידינו לא תצלום לא של אביה ולא של אימה ולא של אף אחד מהאחים אשר לא שרדו את השואה.

הנה הם בני משפחת שאטאן – מהדור של סבי – חיל-מאייר שאטטאן:

שלוש מצבות בבית הקברות בלודז’ צולמו על ידה בביקור שערכה פעם נוספת בלודז’ בשנת 1991

וביניהן מצבת קברו של הבן הבכור של סבה: שהירש שאטאן קרא לו שאול על שם אביו ומותו בא עליו בשנת 1930 כשהוא בן 60 שנה ובן נוסף בשם זליג’ ובן נוסף ששמו היה אהרון שאטטאן שנפטר בן 37 וקברו צמוד לקבר אביו.

גם קברו של אביה חיל-מאייר שאטאן מצוי בבית הקברות בלודז’ – אך סיפורו יסופר בהמשך.

קברו של הבן הבכור שאול שאטאן חבוי היה בין הצמחים שגדלו פרא בבית הקברות והתצלום שהצליחה אימי לצלם במקום מקשה על הקריאה. ניתן לראות על הקבר את העיטורים של השופר, ארון הספרים וידי הכוהן בברכת הכוהנים;

הכתובת על הקבר אומרת:

שאו מספד אבל וקינה

למות גבר איש תבונה

בר לבב ישר ותמים

צבי תפארת חי לבנים

 

ר’ שאול

 

ב”ר צבי הירש הכהן ז”ל

נכד הג’ מה”רש”שק זצ”ל

נפטר בן ששים שנה

ו”ו כסלו תר”צא תנצ”בה

מתוך מצבה זו גיליתי כי שאול שאטטאן – בכור אחיו של סבי יוחס על מצבת קברו לגאון מהרשש”ק זכר צדיק לברכה.

על מסעי לזיהויו של מהרשש”ק זה  – ופיענוח שם משפחתה של אימי אספר בפרק הבא.

 

 

____________________________________

[00] לודז’ – Lodz : # הדף-המוביל – לסירטוני לודז’ 

____________________________________

01.    לודז’ – עיר ואם – הגניזה

02.    לודז’ – היא עצמה

03.    לודז’ – ראשונים

04.    לודז’ – פוזננסקי – החלום

05.    לודז’ ורובינשטיין

06.    לודז’ – האדמה המובטחת

07.    לודז’ – הצד של קאראפקא

08.    לודז’ – הצד של שאטטאן

09.    לודז’ – המהר”שש”ק – אבן דרך, אבני זכרון

10.  משוטטן לפרנקפורט

11.  לודז’-הצד של הרצברג -חלק ראשון

12. לודז’-הצד של הרצברג -חלק שני 

13.  לודז’-מסע-לב-הר אל -Herzberg-Elster והיינריך פון קלייסט

14לודז’-מסע-לב-הר אל -Herzberg-Am-Harz והיינריך היינה 

 

 

_____________

 

המשך יבוא…..

 

 

תרום תרומתכם תתקבל בתודה ובהערכה

תרומה צנועה שלכם, תהא עבורנו אות וסימן, כי ה"מילים" שלנו שיצאו מן הלב והושקעו בהבאתם מאמצים רבים, ושעות עבודה רבות הגיעו ונגעו לליבכם - וכי עמלנו ומאמצינו נשאו פרי ולא היו לשווא ועל כך תבואו על הברכה.

Be Sociable, Share!

תגיות: , , ,

2 תגובות

  • יצחק ספקטור הגיב:

    שלום
    גם שם הסבא רבא שלי מצד אם אימי משה אהרן שאטאן והוא מתייחס למהרשש”ך האחרון שחיבר ספר כהנת עולם שהוא מתייחס למהרשש”ך שחיבר ספר על סדר נזיקין ‘כוס ישועות’ והיה גם הסבא של החתם סופר
    למעשה אכן משמעות השם שאטאן היא שטן והיא קשורה לסיפור האב הקדמון של המשפחה.שמופיע בסיפורים מהרב מימון זצ”ל (אני מספר מזכרוני)
    שבזמנו הקיסר הגרמני גזר על היהודים איזה גזירה ואז אבי המשפחה הלך לקיסר לבטל את הגזירה . הקיסר הירשה לו לומר 3 מילים בלבד ואז הוא אמר ויאמר אל השטן (מתוך פסוק ידוע)
    הקיסר ביטל את הגזירה אבל ציווה שמעתה יוחלף שם המשפחה לשאטאן

    • Victor הגיב:

      תודה ליצחק ספקטור על תגובתו מחממת הלב.

      בגרך כלל אני מעדיף להתבסס על עובדות מבוססות על מסמכים, רישומים ועדויות מימנות.

      היכן ניתן לקרוא את “הסיפורים מהרב מימון זצ”ל

      הסיפור יפה [ כסיפור ] אך האם יש לו ביסוס עובדתי כל שהוא ?

      אשמח לפרטים נוספים

      תודה

      ויקטור הרצברג
      0544-640350

כתיבת תגובה

Google Translator
Font Controller

+(reset)-

…….[ צ ו ה ר ]…….
מבט אחר; אפשרויות שונות ; תובנות נוגדות ; הערות מועילות; הארות בונות; מחשבות בלתי-מסורקות; אסוציאציות חתרניות; ועוד...ועוד....