קישור ל- goto facebook page
היום 28.03.2024, 19:35. באתר "מילים" 652 פוסטים ובהם 820,307 מילים. { לשם השוואה: לפי ה'ויקיפדיה' בתנ"ך כולו יש 306,757 מילים...}
קטגוריות

[4] מסע בפורטוגל אל Mosteiro da BATALHA

16 באוקטובר, 2014

מראה כללי הכנסיה בסגנון גוטי ב BATALHA 

 

לאחר שיטוטים מתמשכים בסמטאות הרובע-העתיק של ליסבון, ומשם, אל לב הרחובות המסחריים של העיר התחתית של ליסבון בעקבותיו של המשורר שהיה מהלך בה ומחפש את ההשראה ואת המנוחה ואת השלווה ואת הנחלה – אך מה שמצא היה מעין חזון נבואי שגיבש לספר בעל חזיונות ברוח גבוהה על שיבתה לגדולתה של פורטוגל של ימים עברו – פורטוגל כובשת הימים ומגלה הארצות – כפי שפרסם בספר השירים היחידי בפורטוגזית שפרסם בימי חייו – ושמו :

מסרים / בשורות [ 1934] 

 

אך, כל הליכותיו המתמשכות, ושיטוטיו האין סופיים, ברחובות בהם ניסיתי לצעוד בעקבותיו – לא הניבו לא שקט לא שלווה ולא מנוחה ולא נחלה – לא אצלי ודאי לא אצלו אדרבא: מה שהניבו אלה היה “ספר-האי נחת” רב-העמודים והתעלומה – המבקש עתה להתפענח.

:

לאחר מסעות אלה הנפש חשה רצון לשינוי:  לברוח, ולו במעט, מן הדחיסות העירונית, מצפיפות הסמטאות וקרירות בניני המסחר, אל המרחבים הירוקים של פורטוגל, הכפרית, שם תמצא אולי מעט נוחם, מרגוע ושלוות טיול.

 

אכן השינוי בא כאשר הרחקתי רק כ  130 ק”מ צפונית לליסבון למקום מופלא הנקרא Mosteiro da BATALHA או בעברית “המנזר של באטאלה”.

באיזור כפרי ירוק מזדקר לפתע לנגד העין מבנה מרשים ביותר הבנוי בסגנון גוטי מפואר – כפי שניתן לראות בתצלום שבראש פוסט זה.

פירוש שמו ה”מנזר של הקרב”  BATALHA = BATTLE .

 

המנזר נקרא כך על שם הקרב משנת 1385 במקום הנקרא   ALJUBARROTA , שהוא שדה קרב הסמוך למקום בו עומדת כיום הכנסיה.

הרקע לקרב היה סכסוך מר על כס המלוכה של פורטוגל –  שנים מהטוענים לכתר מלכות פורטוגל נערכו לקרב : מצד אחד חואן מקסטיליה, מלך ספרד שביקש לכבוש לארצו גם את פורטוגל השכנה,  ומצד שני ג’ואאו הראשון אשר הוכתר למלך פורטוגל רק  שבעה ימים קודם לכן. ג’ואו נדר נדר להקים כנסיה מפוארת לכבודה של הבתולה מריה אם היא, ברוב חסדה, תעניק לו את הנצחון בקרב – ובכך תציל את פורטוגל מידי הספרדים המאיימים לכבוש את פורטוגל ולספחה לממלכתם.

הכוחות הפורטוגליים, בפיקודו של ג’ואאו  עזרו עוז וידם היתה על העליונה. בעקבות נצחון בקרב זה, זכתה פורטוגל לעצמאות במאתיים השנים הבאות.

לפני הכנסיה והמנזר מוצב לתפארה פסלו של Nuno Alvares Pereria  מניף את חרב-הנצחון מעל גבי סוסו:

Nuno Alvares Pereria

  [ ותודה לניר על כי העיר על הטעות ]

ואכן שלוש שנים לאחר אותו קרב, החל המלך לקיים את נדרו: ו”המנזר של מריה הקדושה של הנצחון” החל להבנות.

הבנין שנתקבל הוא פנינה ארכיטקטונית [ אחת היפות והמרשימות שזכיתי לבקר ] – זהו מערך מבנים יפהפיים, רבי השראה, וחן, מקושטים לתפארה במיטב באומנות הגוטית והמנואלית [  1520- 1490  MANUELINE PERIOD  ] המצטיינת , בריבוי פרטים מעוצבים באבן, בפלסטיות מרשימה. זהו אחד המבנים מעוררי השראה, ומזכיר בפרטים לא מעטים שבו את מנזר ג’רונימוס  MOSTEIRO DOS JERONIMOS בשכונת באלאם  BELEM שבליסבון עצמה.

 

כאשר מבקרים בסטיו של חצר המנזר – ההרמוניה והפאר הניבטים אל המבקר מדחיקים מתודעתו את הרקע הצבאי-מלחמתי שהביא לבנית הבנין.

אם אדם מבקש להרהר בענינים שברומו של עולם, מוטב ירחיק עצמו לחצר מנזר שכזו – וכל חלומות העולם יתגשמו לעיני רוחו.

כמה תצלומים שצילמתי בחצר הפנימית של המנזר – ידגימו את הרושם הרב שעשו עלי מבנים אלה:

 

הסטיו המלכותי CLAUSTRO REAL

 

הסטיו המלכותי CLAUSTRO REAL

 

הסטיו המלכותי CLAUSTRO REAL

 

 

ליסבון 15.10.2014

 

 

 

 

תרום תרומתכם תתקבל בתודה ובהערכה

תרומה צנועה שלכם, תהא עבורנו אות וסימן, כי ה"מילים" שלנו שיצאו מן הלב והושקעו בהבאתם מאמצים רבים, ושעות עבודה רבות הגיעו ונגעו לליבכם - וכי עמלנו ומאמצינו נשאו פרי ולא היו לשווא ועל כך תבואו על הברכה.

Be Sociable, Share!

תגיות:

2 תגובות

  • Nir הגיב:

    טעות. הפסל בחזית המנזר אינו של ג’ואאו הראשון, אלא של הגנרל שלו, Nuno Álvares Pereira , זה שהביא את הניצחון בקרב אלז’ובארוטה. ניתן ללחוץ על התמונה ולראות אותה בהגדלה – עם שמו של הגנרל.
    מכל מקום – הכתבה ראויה לציון, והמקום מדהים באמת..

כתיבת תגובה

Google Translator
Font Controller

+(reset)-

…….[ צ ו ה ר ]…….
מבט אחר; אפשרויות שונות ; תובנות נוגדות ; הערות מועילות; הארות בונות; מחשבות בלתי-מסורקות; אסוציאציות חתרניות; ועוד...ועוד....