קישור ל- goto facebook page
היום 29.03.2024, 16:26. באתר "מילים" 652 פוסטים ובהם 820,307 מילים. { לשם השוואה: לפי ה'ויקיפדיה' בתנ"ך כולו יש 306,757 מילים...}
קטגוריות

[06.3.08] תומאס מאן – קסם המספרים -בין “הר הקסמים” ל”דוקטור פאוסטוס”

14 ביולי, 2010

 .

 

“על הקיר שמעליו התנוסס, מוצמד בנעצים, ציור-תחריט אריטמטי שמצא באיזו חנות לחפצים משומשים: ריבוע-קסמים, כפי שהוא מכונה, בדומה לזה המופיע לצד שעון החול, המחוגה, המאזניים, הפיאון ושאר סמלים ב”מלנכוליה” של דירר.

כאן כמו שם היתה הצורה מחולקת לשש עשרה משבצות ממוספרות בספרות ערכיות, באופן שהמספר 1 ממוקם היה בימנית התחנונה, ו 16 בשמאלית העליונה והקסם – או המוזרות – שבדבר היו בכך, שסכום המספרים האלה, בכל כיוון שלא חיברת אותם, מלמעלה למטה, אופקית או באלכסון, היה תמיד 34. מעולם לא הצלחתי לגלות את העיקרון שביסוד זהותו המופלאה של הסכום, אולם מעצם המיקום הבולט שייחד לו אדריאן מעל לפסנתר, משך אותו ציור תמיד את עיני, ודומני שאף פעם לא ביקרתי בחדרו בלא שאוודא במבט חטוף, אופקית או אלכסונית או אנכית, מלמטה למעלה או מלמעלה למטה, אותו שיוויון סכום אפוף- מיסתורין”…

{ תומאס מאן “דוקטור פאוסטוס” חיי המלחין הגרמני אדריאן לוורקין מפי ידידו תרגום יעקב גוטשלאק ספרית פועלים 1992 בעמ’ 93}

מבקרים רבים הבחינו כי יש לתת משמעות לספרה 7 החוזרת לאורך כל “הר הקסמים”.

כבר בפתח דבר [ שחובר לאחר מלחמת העולם הראשונה כאשר תומאס מאן חזר אל הספר ] הוא כותב:

“לפיכך, לא על רגל אחת יגיע המספר אל תכלית סיפור-המעשה על אודות הנס, שבעת ימי השבוע לא יספיקו לו, ואף שבעה ירחים. מוטב שלא ינסה לברר לעצמו מראש, כמה ימים ינקופו, עד שיעלה בידו להשתחרר מרשתה של מסכת זו. הרי, בעזרת השם, לא יגיע הזמן עד לשבע שנים !

ובכך נפתח”

{ תומאס מאן, הר-הקסמים, עמ’ 8}

ומכאן ואילך יפעל את פעותו אותו “מספר קסם” – “שבע” העובר כחוט השני לכל אורכו של הרומאן.

איגנאץ פאורליכט, מציין בספרו “תומאס מאן”

Thomas Mann p.29 Ignace Feuerlict

“המספר על דלת חדרה של קלאוודיה הוא 7, זה של קאסטורפ הוא 34 ( 3+4=7). קאסטורפ התייתם בגיל 7 והוא עושה את ההחלטה לנסוע לדאבוס “בימים האחרונים של יולי” ( שהוא החודש השביעי) של שנת 1907.

יואכים מחליט לחזור לברגהוף בסוף יולי וקאסטורפ נשאר שם 7 שנים. בהרצאה שנתן בפריסטון אמר תומאס מאן כי קרא להן שבע שנות סיפורי האגדות. הוא שוהה לילה עם קלאודיה – לילה יחיד שהיה עימה רק אחרי 7 חודשים שהיה בברגהוף.

בחדר האוכל יש שבעה שולחנות וקבוצה של 7 אנשים יוצאת לטיול למפלים. לקראת סוף שהותו יושב קאסטורפ ליד שולחן עם שישה אחרים. ובשעה שבע יש לו חזיון מוזר וסמלי בו הוא רואה יום ברור ונוף מואר באור ירח באותו זמן. בשלב מסויים לפני עזיבתו, יוהאכים שהה בסנטוריום 7 פעמים שבעה ימים ( = 535 ) הוא ימות בשעה 7. לבסוף מסע המתנדבים בן 7 השעות .

לרומאן 7 פרקים, הפרק הראשון מסתיים לאחר 7 חודשים והפרק המכריע “שלג” נמצא בחלק השביעי של פרק 6.

הספר מציע שפע של שמות בנות 7 אותיות:

CLAVDIA

CASTORP

JOACHIM

ZIENSEN

MARUSJA

BEHRENS

LUKACEK

BERGHOF

MYNHEER

השם SETTEMBRINI באיטלקית משמיע לנו שבע, ו”גילו הוא בין 30 ל ארבעים שמתחברים יחד לגיל 70 ובר הפלוגתא שלו הוא בן אותו גיל בערך”.

 

אך נדמה כי הבחירה במספר 34 כמספר על דלת חדרו של הנס קאסטורפ יותר משהיא מצביעה על החיבור בין 3+ 4 = 7 היא שימוש מתוחכם של תומאס מאן בשנת 1913 בנושא אותו יפתח כעבור 30 שנה ! בשנת בשנת 1943 [ כפי שציטטנו בראש רשימה זו ] על בסיס ציורו המופלא של אלברכט דירר “מלנכוליה” בקטע של “ריבוע הקסם” . הוא : מה שאנו מציעים לראות כ”קסם המספרים” שב”הר-הקסמים”.

 

 

 

 

.

 

 
.

______________________________

06.3 הר הקסמים – קריאות ופרשנות

______________________________

 

.

 

 

______________________________

תרום תרומתכם תתקבל בתודה ובהערכה

תרומה צנועה שלכם, תהא עבורנו אות וסימן, כי ה"מילים" שלנו שיצאו מן הלב והושקעו בהבאתם מאמצים רבים, ושעות עבודה רבות הגיעו ונגעו לליבכם - וכי עמלנו ומאמצינו נשאו פרי ולא היו לשווא ועל כך תבואו על הברכה.

Be Sociable, Share!

אין תגובות

כתיבת תגובה

Google Translator
Font Controller

+(reset)-

…….[ צ ו ה ר ]…….
מבט אחר; אפשרויות שונות ; תובנות נוגדות ; הערות מועילות; הארות בונות; מחשבות בלתי-מסורקות; אסוציאציות חתרניות; ועוד...ועוד....